Wednesday, June 12, 2019

Things i should be grateful for.

Semalam entah macam mana, ditakdirkan kawan aku masa sekolah di MRSMKK dulu, Yazmir datang rumah. Yazmir @ Ayam (nama panggilan masa sekolah) ni pernah kemalangan 2018. Patah peha kiri, retak pergelangan tangan kanan, limpa kena remove, severe traumatic brain injury, koma sebulan, tak ingat apa-apa bila sedar. Dan yang buat kau lagi speechless adalah bila kau tahu yang dia dah pernah kemalangan sebelum tu lagi dan kehilangan kedua ibu bapa dia dalam kemalangan tu. 

Ya Allah, aku ni memang tak pernah rapat pun dengan Ayam ni waktu sekolah, kenal macamtu je sekadar batchmate. Tapi, lepas dia datang rumah semalam, tengok semangat dia sumpah sebak woi.  sedaya upaya nak jalan sendiri walau bertongkat, buka dan pakai kasut sendiri. Aku tak pasti kalau aku berada kat tempat dia adakah aku akan setabah itu atau aku dah K.O dulu sebab patah semangat, putus harapan. Aku doakan banyak-banyak semoga Yazmir Yusof ni terus tabah, kuat semangat dan diizinkan Allah untuk sembuh seperti sediakala.

Dalam banyak-banyak orang yang aku tak sangka akan sampai rumah aku semalam adalah dia. Entah macam mana kan? Tak ada sebab pun dia nak datang rumah aku, tapi Allah kirim dia melalui Zul, ejen takaful aku yang nak singgah rumah hantar hadiah untuk Saif. Dan kebetulan yang tersurat, dia datang dengan Ayam sebab Ayam pun klien dia dan dia tolong hantar Ayam ke hospital tengahari tu. See, macam mana Allah atur sebab nak bagi sesuatu kepada seorang Lila Vee ini. 

Lepas diorang balik semalam, banyak benda aku fikir. Aku tengok balik instagram Ayam, betapa kuatnya hati bini dia. Betapa cekalnya bagi semangat kat suami, dengan sabarnya, anak dua orang kecik lagi. Aku ni hidup normal je, terlalu banyak nikmat Allah bagi, hidup selesa, tapi tetap banyak kali mengeluh weyy. Terus aku rasa macam nak lempang diri sendiri. Serius. 

And this is a wake up call for me. :'(

No comments:

Post a Comment