Thursday, June 13, 2019

Memories.

Untuk task freewriting harini aku sebenarnya tak tahu nak tulis apa. Tapi sebab aku kena tulis jugak, dan aku hanya perlu tulis apa sahaja yang terlintas dalam kepala. Maka, aku teringat semalam waktu ambil Saif balik dari rumah pengasuh, aku nampak budak-budak sekolah menengah balik dari sekolah. Ada yang jalan kaki, bawak motor, membonceng dengan kawan-kawan. Ada satu motor ni melintas sebelah kereta aku, dua orang budak lelaki, sambil tangan bawa air bungkus kat tangan tengah ketawa tentang apa entah dengan kawannya yang membonceng di belakang. Ada dua orang lagi budak tengah jalan kaki, sambil berbual dengan kawan, ala-ala macam serius nau, dua-dua insiden ni buat aku tersenyum sendiri. 

Kenapa aku senyum? 

Ya, sebab aku teringat yang aku juga pernah melalui fasa ini suatu ketika dulu. 

Kita semua pernah jadi anak-anak kecil yang bersekolah tadika, sekolah rendah dan kemudiannya kita masuk ke alam remaja, sekolah menengah. Waktu sekolah dulu, aku rasa aku asyik fikir bila nak besar, bila nak dewasa, bila aku nak bekerjaya, bila nak boleh bercinta dan kahwin. ieww kenapa lahh benda tu yang ada dalam otak aku waktu tu kan? 

Dan sekarang bila dah dewasa, dah kerja, kahwin, ada anak.. barulah nak cakap kat diri sendiri, 'bestnya jadi budak sekolah' . Halahhh, klise sangat kan. 

Tapi itulah, nak cakapnya. Kita memang takkan hargai apa yang kita ada 
selagi kita tak kehilangannya. 
Kan? 

:')

No comments:

Post a Comment