Sunday, June 16, 2019

Impian

Dah 2 hari aku tak buat freewriting, cuti Sabtu Ahad aku memang tak sentuh laptop hatta satu buku pun. Sebab? hahahahahahahahahahaha. Ye, aku tengah sibuk layan drama korea Her Private Life. Cerita ni aku dah tengok sikit haritu dekat tvN tapi aku stop sebab aku jenis tak boleh tunggu-tunggu episode ni so aku biar semua episode keluar dekat viu dan aku tengok sekali harung. Begitulah. Dan aku bila tengah layan drama yang aku suka, yang aku cairrr dengan pelakon dia. Dalam kes cerita ni both hero heroin aku SUKA GILA! hahahahahahahahaha. Sebab tu aku tak boleh selalu layan Kdrama ni. Sebab aku akan melekat dan berada di awang-awangan agak lama. Keje senyum sendiri tak tentu pasal dan berangan. Hadoihh. Payah tau, payah.

So, berbalik pada apa yang aku  nak tulis harini pasal impian? Masa drive dari rumah nak pergi hantar Saif dan pergi kerja tadi, benda ni melintas dalam fikiran aku. ye, harini aku lambat lagi untuk kesekian kalinya. Pukul 7.30 keluar rumah, nak hantar Saif lagi, pastu patah balik ke sekolah, printer pulak tertinggal pegi balik rumah penyudahnya 7.54 aku punch harini woi. Teruk la, aku tak tau macam mana nak buat . Aku banyak kali dah berazam nak bangun awal, konon bolehla menulis dulu sebelum pergi kerja, boleh siapkan sarapan untuk laki, then pergi kerja dengan tenang. Ni tak, almost everyday rushing wey.

Apa kena mengena yang aku merepek kat atas ni dengan impian aku?

Banyak kena mengenanya.

Sebab impian aku nak kerja sendiri. Aku nak jadi penulis yang boleh bekerja dari rumah, duduk mengarang cerita, tulis skrip drama ke, melukis.. dll. Aku suka sangat benda-benda macamtu. Takk takk bukan aku tak suka jadi cikgu atau benci kerjaya aku. Tapi aku ni jenis yang tak boleh tahan buat rutin atau benda yang sama je. Aku cepat bosan. Sebab tu aku suka pergi latih budak untuk pertandingan macam-macam, dan aku selalu tak kisah pun kalau guru besar tiba-tiba suruh aku ajar subjek yang aku tak pernah ajar. Aku serius tak kisah dan aku macam teruja sebab aku suka benda baru. Something that spark the mood . Bukan hari-hari ulang rutin yang sama masuk kelas ngajar keluar kelas, balik. Takkan macamtu je selama 30 tahun. Aku tak tau orang lain, tapi aku tak boleh.

Tapi masalah terbesar aku adalahhhhhh.

Masa.

Tak, bukan masa. Tapi PENGURUSAN masa. Yes. Itu yang paling tepat. Husband aku selalu cakap, aku ni banyak sangat benda nak buat. Adaaaa je. Dan aku tak fokus. Lompat kejap buat ni kejap buat tu, end up apa pun tak jadi. Jadi dalam keadaan macam ni, takkanlah tiba-tiba aku boleh nak berhenti kerja dan buat apa yang aku buat. Nak makan pasir ke hapa woi, tu loan ribu riban tu sapa nak bayar?
Sedangkan projek menulis yang sepatutnya aku dah boleh maju sejak 7 tahun lepas tu pun aku sampai sekarang tak betul-betul buat. Ko rasa, boleh nak berjaya? Nehi kabi nehiii

So, buat masa ni impian aku tu memang jauhhh lagi aku nampak nak jadi kenyataan selagi sikap aku macamni. Memang susah.

Plan aku?

Nak berubah, nak belajar susun kehidupan seharian aku elok-elok. Dan paling penting nak latih badan dan otak ni supaya tak malas. Beria susun pun tapi tak ikut tak ada gunanya jugak kan.

Aku kena banyak baca buku dan kena paksa diri.

Tu je.

Aku tau dah cara dia.

But again diri sendiri. Perang dengan diri sendiri je sebenarnya aku ni.

Dan aku je yang boleh settlekan.

Right?





Saja aku tulis kat sini, incase nanti aku berjaya ubah, benda mungkin akan jadi sesuatu yang berguna untuk aku baca balik suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment