Monday, June 17, 2019

Duit.

So, semalam aku cerita pasal masalah aku dengan time management kan? Task freewriting harini aku nak tulis fasal duit. Kenapa? Sebab tu adalah masalah UTAMA aku sebenarnya. Aku pun tak sedar sejak bila yang sebenarnya aku jadi sempit macamni, tapi makin lama aku rasa makin tersepit. Hutang banyak, nak beli benda-benda yang aku suka pun tak dapat, nak tolong family pun payah, apetah lagi nak tolong orang lain. Takk... tak.. aku takde beli kereta besar, takde pakai kad kredit sampai 4 keping, yang ada tu pun very minimum limit. Tapi, aku rasa aku jadi sempit macamni sebab pengurusan kewangan aku tak betul. Tau, bila aku realize benda ni? Semalam, masa main game.

Main game?

Yess..


Aku main game biasa je, tapi dalam tu ada la kita dapat kumpul syiling untuk guna bila kecemasan atau nanti nak lepaskan level yang susah-susah kan. Tapi, aku lak bebai, main gunaa je masa awal-awal level sebab aku nak cepat naik level, so sekarang bila dah naik level atas aku takde dah benda nak tolong aku bila aku terdesak nak lepas level. Ha, nampak? Terus aku terdiam jap dan termuhasabah diri.

Aku rasa aku memang macamtu in real life. Jenis langsung takde kesedaran nak simpan-simpan duit ni dari kecik lagi. Semua yang ada aku gunaaaaaa je. Kadang duit dah tinggal sikit pun aku boleh je guna untuk beli novel la, beli coklat la, minum Starbuck la.. memangla amount dia takde sampai boleh buat aku bankrupt. Tapi dalam keadaan kewangan di tahap hampir lemas ni, benda tu memang boleh buat ko tenggelam terus tanpa kau sedar.

Contoh, anak sakit.. tiba-tiba kena keluar duit. Tayar kete pecah ke, ha. Mana nak korek. Nehi, langsung aku takde simpanan kecemasan. Terpaksa guna kad kredit. Natijahnyaaa dah aku berhutang. Ha nampak?

Benda kecik je. Aku duk fikir punya fikir. Memang salah aku takde disiplin. Takde kesedaran. Rasa macam ermm boleh ni... cukup ni.. yang penting lepaskan selera tekak dulu. Lagi satu habit aku yang aku perasan aku ni jenis tak menyempat. Contoh eh, aku pergi MPH, minat nak baca novel ni. Boleh je tunggu sampai gaji nanti baru beli. Tapi, aku nakkkkkk beli jugak dengan alasan nak baca cepat so aku guna la duit yang tinggal sikit tu beli last last balik tersadai je novel tu tak habis baca pun atau kadang tak baca pun. Nampak? Tu salah satu contohla. Ada banyak lagi.

So, nampak tak Puan Saidatul. Masalah anda ini, semuanya berpunca dari diri anda sendiri dan kegagalan anda untuk mendisiplinkan hawa nafsu buas awak tuuuuu!

Haih, moga bila suatu hari nanti aku terbaca balik post ni aku dah berjaya la buang tabiat buruk ni.

Amiinn!

No comments:

Post a Comment